MMS dag 1

Sfeerschepping 

Aan het begin van de dag bekeken we klassikaal de trailer bij het theaterstuk 'Chasse Patate' van Studio ORKA. Uit dit fragment konden we allerlei speelse elementen afleiden, zoals: om het langst je adem inhouden, voetballen, rockster imiteren, zich vuil maken, koken-eten spelen, fietsen, ...
Deze instap was de perfecte sfeerschepping voor de rest van de dag en het gehele thema 'spelen'.

Groepsverdeling

Vervolgens werden groepen verdeeld aan de hand van speelkaarten. Elke kaart heeft een cijfer of een letter, een symbool (schoppen, koeken, harten of klaveren) en een kleur (blauw, rood of groen).
Elke dag worden de groepen aan de hand van een ander kenmerk ingedeeld.
Dit is een hele eenvoudige en toch doordachte methode om groepen in te delen. Het past perfect binnen het thema en de leefwereld van de kinderen.

Sessie 1

In de voormiddag moest je groepen van vier vormen waarbij ieder groepslid een ander symbool had.
Nadien volgde een zoektocht. Doorheen de hele campus hingen opdrachtfiches met een kunstwerk, achtergrondinformatie, de opdracht en de benodigdheden.
Ik was al bekend met deze werkvorm, maar ik vind dit wel een hele leuke om leerlingen actief en zelfstandig te laten meewerken. Toen ik zelf in de lagere school zat pasten mijn juffen een variatie van deze werkvorm al toe. In deze variatie kwam het competitieve meer aan bod, waardoor het thema 'spel' nóg meer aan bod kwam.
De opdrachten die we kregen waren niet altijd op niveau van de lagere school. Daarentegen neem ik graag onderstaande opdrachten en kunstenaars mee naar de klas.

Lettervoorwerpen
Kunstenaar: Guy Rombouts
  • Lettervoorwerpen in alfabetische volgorde leggen.
  • Woord maken met zelfgekozen lettervoorwerpen.
De kaartspelers
Michelangelo Merisi da Caravaggio - De kaartspelers

Op het schilderij is te zien dat één speler vals speelt. De rechter persoon houdt namelijk een kaart achter zijn rug.
  • Leugen en waarheid:
    Verdeel drie kaarten, waaronder één joker, onder drie groepsleden. Houd de kaarten achter jullie rug. Eén groepslid probeert te achterhalen wie de joker heeft
Kind met pop
Henri Rousseau - Child with puppet
  • Werk per twee. De ene is de pop, de ander de poppenspeler. Maak een kort dansant duet waarbij zowel de pop als poppenspeler bewegen. Film dit.
    We moesten hiervoor het volgende muziekfragment gebruiken.
Een zondagmiddag op het eiland La Grande Jatte
Georges Seurat - Een zondagmiddag op het eiland La grande Jatte
  • Ga op zoek naar het meest choquerende weetje voor die tijd.
  • Maak een tv-showfragment waarin je dit weetje onthult

Sessie 2 - City Games

In de namiddag speelden we in groep spelletjes waar je weinig of geen materiaal voor nodig hebt. De spelletjes kwamen uit het boekje 'City Games' van het abc. Veel van de spelletjes waren al gekend, maar het was fijn om deze nog eens op te frissen. Ze zijn makkelijk toepasbaar in om het even welke omgeving en situatie.

Sessie 3 - Stadsspel

Uit deze sessie wil ik graag de app 'action bound' meenemen. Ik heb voor muzo nog nooit gewerkt met media, maar deze app is heel gebruiksvriendelijk.
Voordelen van de app: 
  • In deze app zat een qr-reader;
  • je kon informatiepagina's en vraag-en-antwoordpagina's invoegen;
  • je kreeg onmiddellijk feedback.