Sessie 1 - Muzisch spel
Het eerste uur van deze muzodag speelden we in kleine groepjes muzische gezelschapsspellen. Het spel dat mij het meeste bij bleef en dat ik graag mee neem naar de klas is 'concept'. Een spel die het creatief denken en verbanden leggen stimuleert.Het spel gaat als volgt: je trekt een kaart waar je een woord op kiest. Dit woord probeer je aan de andere spelers duidelijk te maken door verbanden te leggen tussen de pictogrammen op het spelbord. Zo kan je het woord 'Sint-Valentijn' duidelijk maken door bijvoorbeeld datum, liefde en man aan elkaar te koppelen.
Nadien volgde een muzisch spel gebaseerd op 'Trivial Persuit'. In plaats van vragen te beantwoorden voerden we muzische opdrachten uit. Wanneer je een opdracht uitvoerde bij één van de grote bollen kon je een taartstuk verdienen.
Ideeën die ik uit dit muzisch spel meeneem naar de klas zijn:
- Chatterpix, een app waarmee je voorwerpen tot leven kan brengen.
- Pic Collage, een app waarmee je makkelijk collages kan maken.
Pic Collage |
- Dansspel, dit spel bevat compositiekaarten.
Dansspel |
- Mondriaan van lego
Sessie 2 - Drama
Na de middag volgde een les drama waarin vooral werd gefocust op bouwsteen 'improviseren'.
Activiteiten die ik uit deze sessie wil meenemen zijn:
Opwarming:
- Ja-spel: Je staat in een kring en geeft voortdurend een beweging door waarbij je 'ja' zegt. Wanneer iemand zijn handen omhoog steekt en 'ho' roept keert de beweging terug.
Vervolgens kan je nog woorden introduceren die elk hun eigen functie hebben.
* Russische roulette: Iedereen rent al gillend naar een andere plaats.
* Schleik: Je gooit 'je beurt in de kring. De eerste die roept, 'Hij is van mij!', hervat het spel.
* Hundu: De persoon naast jou slaat een beurt over.
Om het spel af te bouwen kan je personen die fouten maken, of te lang twijfelen uit het spel sturen. - Theater van ...: De hele groep loopt door elkaar. Wanneer de leerkracht roept 'theater van ...', gevolgd door een situatie, beeld de hele groep dit samen uit. Bijvoorbeeld theater van begrafenis, wasserette, zinkend piratenschip, politiebureel, ...
- De bank: Eén persoon zit op de bank een ander probeert hem/haar van de bank te krijgen en zelf op de bank te gaan zitten. Het is belangrijk dat de persoon op de bank meespeelt en niet tegenwerkt.
- Twee personen staan op de set. Eén van hen verlaat de ruimte. Samen met de groep bepalen we in grote lijnen het scenario en de rollen van beide spelers. Wanneer de ene speler weer binnen komt, moet de ander proberen duidelijk maken welke rol hij/zij moet aannemen.
Leugen of waarheid:
Een groep leerlingen staat op een rij en bedenken een kort verhaal. Dit mag zowel waargebeurd als verzonnen zijn. De anderen raden of het verhaal al dan niet verzonnen is.
Let hierbij ook op de kenmerken van verschillende vertellers.
Let hierbij ook op de kenmerken van verschillende vertellers.
Sessie 3 - Dans
Tot slot kregen we een sessie dans waarbij we met gebarentaal werkten.
De volgende opdrachten neem ik graag mee:
De volgende opdrachten neem ik graag mee:
- Naamgebaar bedenken.
- Gebaren bedenken bij situaties waar geen gesproken woord voor bestaat.
Bijvoorbeeld, 'Je ziet niet dat de bus voorbij rijdt.', 'Je kijkt achter je en loopt tegen een paal', Iets heel belangrijks vergeten.', ...