Muzisch schoolklimaat

Activiteiten

Schoolniveau
Ik loop stage op het Sint-Jan Berchmans in Rupelmonde, waar ze een duidelijke aanpak hanteren wat muzo betreft.
Eén keer per week staat er binnen elke graad een muzocarrousel gepland. Dat wil zeggen dat binnen de graad elke leerkracht drie tot vier weken, afhankelijk van het aantal klassen, dezelfde les geeft aan telkens een andere klas.
Op voorhand wordt er overlegd wie aan welke leerplandoelen zal werken, zodanig dat elke klas alle doelen behandeld gedurende het schooljaar.
Elke leerkracht hanteert ook hetzelfde lesvoorbereidingssjabloon. Hierin duiden ze aan binnen welk deeldomein ze zullen werken, vullen ze titel en datum is, vullen de conceptcirkel aan, vermelden welke woordenschat toegepast wordt, noteren lesdoelen en verwoorden klasorganisatie.
Verder hanteert de school het boek  'Zeppelin' van Koen Krul en de handleiding Muzemondo ter informatie en inspiratie.

Daarnaast komt Juf Gitte wekelijks. Zij staat in voor het deeldomein beeld en geeft daarnaast ook les aan de academie.

Ook organiseert de school onder leiding van 2 leerkrachten een koor dat één keer per week samenkomt over de middag om te repeteren. De leerlingen zijn hier vrij in of ze zich al dan niet engageren voor het koor.

Reflectie

Na elke les binnen de muzocarrousel vullen de leerlingen een muzorapport in. Hierbij wordt er getoetst naar de beleving en product.

Muzische school


Voelbaar
Kinderen worden gestimuleerd om talenten te ontdekken en ontplooien. De school doet dit door drie maal per jaar talenteneilanden te organiseren. De kinderen geven bij het begin van het schooljaar aan wat ze graag doen, wat hun talent is en krijgen de kans om dit verder te ontplooien tijdens de talentenarchipel

Zichtbaar
  • Van binnen naar buiten
De school nam eerder al deel aan een project van de gemeente Kruibeke, Licht Ontvlambaar. Hierbij versierden de leerlingen de gevel van het kasteel Wissekerke, in Bazel, op papier waarna deze tekening geprojecteerd werd op het kasteel zelf. 
Tijdens het kerstfeest en het schoolfeest treedt het koor op.
Daarnaast staat er tegenover het schoolgebouw op de muur een gedicht geschilderd.
  • Aankleding school/ruimtes
De school heeft één beeldklas waar juf Gitte haar beeldlessen geeft en die helemaal uitgerust is met beeldmateriaal. Wanneer juf Gitte niet aanwezig is op de school, kunnen andere leerkrachten van deze ruimte gebruik maken.

Actiepunten

  • In de gangen mogen meer recente werken van de leerlingen ten toon gesteld worden. Nu wordt er in de inkomhal enkel werken van vorig jaar ten toon gesteld.
    Aan het beeldlokaal hangen enkele werkjes van de kinderen, maar daar blijft het bij voor de hele verdieping.
    In de gang van het eerste leerjaar en de kleuters hangen ook werkjes van de kinderen.
werkjes van vorige jaren 
recente werkjes
  • Om nóg breder muzisch te werken, lijkt het mij een goed idee op een project op poten te zetten vanuit een thema waar de hele school aan werk. Zo wordt muzo doorgetrokken door de hele school en werken alle leerjaren samen aan een gemeenschappelijk doel.
    Het jaarthema op de school is 'water', waarom dan geen muzisch project opstarten rond dit thema.