Mijn muzisch schoolklimaat

Wat maakt een schoolklimaat muzisch?

  • Creativiteit en expressie
Tijdens de lessen muzo moeten opdrachten zodanig ingekleed zijn dat de leerlingen gestimuleerd worden om creatief na te denken en de vrijheid krijgen om zich expressief uit te drukken.
Creativiteit is namelijk niet alleen mooi meegenomen binnen de kunst, maar ook in het dagelijkse leven. Met creativiteit kan je problemen oplossen waar je geen pasklare oplossing voor kent.
  • Klasoverschrijdend
Hier bedoel ik mee dat de leerlingen van verschillende klassen door elkaar gemengd worden. Deze groepen schuiven daarnaast ook nog eens wekelijks door naar de verschillende betrokken leerkrachten. Wanneer de carrousel rond is en er een nieuwe wordt gestart, worden ook de groepjes opnieuw ingedeeld. Op deze manier krijg je een grotere variatie aan interactie. Leerlingen worden namelijk beïnvloedt door elkaars talenten en meningen en elk kind heeft een ander talent waarin hij of zij uitblinkt.
  • Leergebiedoverschrijdend
Ik vind het belangrijk dat muzo niet als een bepaald vak wordt gezien. Muzo biedt namelijk de mogelijkheid om je expressief uit te drukken. Om dit extra duidelijk te maken, vind ik het belangrijk om muzo te koppelen aan andere leergebieden. Een muzische opdracht kan een mooie afsluiter zijn van een thema binnen wero of taal.
  • Uitstraling 
Wanneer een school zich inzet voor een muzisch schoolklimaat mag dit ook getoond worden. Werkjes in de gangen, in de klassen, een etalage van werkjes aan de ramen,...
Je kan de werkjes van de hele klas etaleren. Maar wanneer je per les een selectie maakt van een aantal werkjes, krijgt het zelfbeeld van leerlingen een enorme boost als zijn/haar werkje ten toon gesteld wordt. Ook ouders vinden het ook heel fijn om te zien wat de talenten zijn van hun kinderen en wat ze doen en maken in de klas. 
Het kan ook positieve reclame zijn naar buitenstaanders toe, want een creatieve, kleurrijke school spreekt immers meer aan dan een saaie, grijze school.
  • Culturele initiatieven 
Ten slotte vind ik het ook heel belangrijk om culturele initiatieven te bezoeken of naar de school te halen. Zij hebben meestal een grotere expertise dan de juf of meester. Ze zijn op de hoogte van nieuwigheden binnen het vak. Ik merk persoonlijk ook dat ik vaak extra geïnspireerd raak door externen. Zij hebben een andere aanpakken en laten je daardoor anders kijken naar de werkelijkheid.
Daarnaast is het een meerwaarde dat je leerlingen op zo veel mogelijk manieren in aanraking laat komen met cultuur. Waar je niet mee in aanraking komt, kan je ook niet leren kennen, en wie weet raken er wel een aantal kinderen gebeten door een bepaald kunstluik.