Muzische groei

Sessies

Tijdens de verschillende sessie ben ik opnieuw muzisch gegroeid.

Tijdens zangsessies ben ik heel verlegen en durf weinig doorzingen. Tijdens de sessie 'citygames' viel het mij op dat de drempel om te zingen lager is als het lied gekoppeld is aan een spel. Ik leg de oorzaak bij het ongedwongen karakter. De focus ligt op het spel en niet op het lied.

In het verleden heb ik nooit media geïntroduceerd in mijn muzolessen. In verschillende sessies leerde ik enkele gebruiksvriendelijke apps kennen, die ik makkelijk kan inzetten.
  • Actionbound
  • Chatterpix
  • Pic Colage
Drama heeft zich altijd al buiten mijn comfortzone bevonden. Tijdens de afgelopen sessie deden we veel verschillende en korte opdrachten. Hoe meer opdrachten we kregen, hoe losser iedereen kwam. hieruit leer ik dat een gevarieerde opwarming de les alleen maar bevorderd.
Ook heb ik ervaren dat de drempel lager is wanneer je een filmpje moet tonen in plaats van een live toneeltje. De stress om fouten te maken verdwijnt.

Tijdens de sessie muziek stelde de docent nadat we ons lichaam hadden opgewarmd de vraag: "Waar denk je aan?". We gingen het rijtje af en al snel was duidelijk dat iedereen ergens aan dacht behalve aan de muziekles. We zetten ons recht en de docent leerde ons het liedje 'Bim Bum' met de bijhorende bewegingen aan. Nadien vroeg ze of we nog steeds dachten aan onze problemen, maar die leken als sneeuw voor de zon verdwenen.
Door de concentratie in het begin van de les te verlegen naar een doe-activiteit sluit je de vorige les af en kan je verder gaan met de volgende. Dit kan je ook toepassen tussendoortje voor niet-muzische lessen.

Een simpele dobbelsteen leent zich er heel goed toe om de les speels in te kleden. Wij hebben voorbeelden bedacht voor muziek, maar dit kan je even goed voor beweging of drama doen.

Muzisch schoolklimaat

Mijn muzische visie is het meest veranderd door de aanpak van mijn stageschool, Sint-Jan Bergmans in Rupelmonde. Twee uur per week houden zij een muzocarousel. Dat wil zeggen dat elke leerkracht van dezelfde graad dezelfde muzoles 4 weken na elkaar geeft, telkens aan een andere klas. Welk deeldomein hangt af van de talenten van elke leerkracht.
Deze aanpak kwam tijdens de module muzische school ook ter sprake tijdens de sessie met leerkrachten van de basisschool Gavertje Vier uit Belsele.
Deze werkvorm heeft als voordeel dat de leerkracht zij of haar leerlingen beter kan motiveren, want wat je graag doet zal je met meer enthousiasme overbrengen.
Een nadeel is dan weer dat dezelfde les vier weken na elkaar kan gaan vervelen voor de leerkracht.

Dworp

In Dworp heb ik vooral bijgeleerd dat ik ook als helper een grote meerwaarde kan zijn voor de groep. Ik had altijd het gevoel dat als je niet de leiding over een groepswerk nam, je minder bijdroeg. Dit is niet het geval wanneer je zelf initiatief neemt in overleg met anderen.

Verder leerde ik dat je op een korte tijd door intensief samen te brainstormen, overleggen en werken je snel een goed uitgewerkt resultaat kan bekomen. Iets waar ik minder ervaring mee heb gehad in het verleden. Ik geef normaal snel op wanneer ik merk in tijdsnood te zitten.

Daarnaast leerde ik mijzelf kennen en de druk die ik op mijzelf uitoefen door een constante perfectie na te streven. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt en je mag tevreden zijn met wat je al bereikte.

Ik leerde mijzelf kennen als aansteker, iemand die ideeën omzet in daden, als planmaker, iemand die efficiënt te werk gaat om een doel te bereiken. Dit zijn talenten die ik mijzelf voordien nooit zou toeschrijven, maar die ik wel bezit en die naar voor komen tijdens een groepswerk.

Ik merkte tijdens het uitwerken van opdrachten dat ik in vergelijking met het begin van de opleiding veel sneller op ideeën kom. mijn ideeën zijn geëvolueerd van oppervlakkige knutselideeën naar muzische opdrachten die leerlingen uitdagen om creatief te werk te gaan.

In de uitvoering merkte ik dan weer hoe ik kinderen ondersteun in hun creatief denkproces. Mijn instructies zijn duidelijker en ik kan voorbeelden geven zonder hen te beïnvloeden.