Muzodag

Het thema

Voorbereiding
Tijdens de uitdenken van het thema hield ik mij voornamelijk op de achtergrond. We zaten met een tiental personen samen waarvan er een drietal een erg uitgesproken mening en vizie hadden. In zo een situatie raak ik makkelijk geïntimideerd en kies ik dan ook snel voor de makkelijkste oplossing; mij neerleggen bij wat anderen beslissen. Natuurlijk hield ik mij niet helemaal afzijdig. Wanneer ik een mogelijk probleem opmerkte, kaartte ik dit wel aan. 

Bij het uitwerken van het thema splitsten we ons op in twee groepen. Eén groep bedacht de grote lijnen van het toneel en de andere groep bedacht het dansje.
Ik voegde mij bij de dansgroep waarin ik opnieuw de leiding overliet aan een ander.
Toen we het dansje wouden aanleren aan de anderen verliep dit heel stroef. Niet iedereen was aandachtig of geïnteresseerd en er werd veel tussendoor gepraat waardoor er weinig vooruitgang geboekt werd. Mijn teamgenoten verloren de moed en op dat moment nam ik de leiding over.

Uitvoering
Toen we het toneeltje en het dansje uitvoerden voor de kinderen van de school, merkte ik dat de kleinste kinderen heel enthousiast waren. Ze gingen in interactie met de toneelspelers en dansten vol enthousiasme mee.
Voor de oudste kinderen sloeg het thema minder aan. We trokken het verhaal door in ons spel, maar hier bleken de kinderen van het vijfde en zesde leerjaar weinig voor te voelen. Voor hen was het niet geloofwaardig genoeg. 

Het spel

Voorbereiding
Ik ben heel tevreden over hoe ik samen met mijn groepje het muzisch spel heb uitgewerkt.
Ik kwam met het eerste idee voor het concept en hierop zijn we verder beginnen brainstormen tot we een duidelijk beeld hadden van waar we naartoe wouden.
Dit deden we tijdens de voorbereidingsmiddag op de campus.

Tijdens de voorbereidingsdag in Dworp gaven we vorm aan ons spelbord, bedachten we opdrachten per deeldomein en werkten we alles uit.
Ik had hier eerst schrik voor omdat je het in Dworp moest doen met de weinige materialen die aanwezig waren en die we zelf meebrachten. Ik ben normaal iemand die alles tot in de puntjes afwerkt, iemand die wil dat alles perfect is, maar dit was niet mogelijk door de tijd en materialen die we kregen.
Toch bracht dit een zekere rust bij mij. Er lag minder druk op mijn schouders, omdat niet alles tot in de puntjes perfect moest zijn zolang het hoogstnodige er maar was.
Hieruit leer ik dat de druk meestal van mijzelf uit komt en niet vanuit mijn omgeving.

Tijdens de uitwerking liet ik de leiding over aan Eline, maar ik nam wel zelf initiatief om dingen te ondernemen in overleg met de groepsleden. Dit bleek achteraf mijn grootste talent te zijn binnen het groepswerk. Ik was een helper die van begin tot einde efficiënt meewerkte met het doel voor ogen. Ik stelde voor waar ik aan zou werken en deed dit dan ook naar behoren.

Uitvoering
Tijdens de eerste sessie werden we meteen met de neus op de feiten gedrukt. De opstart van het spel verliep moeizaam, de opdrachtfiches bleken minder duidelijk dan we dachten. We misten ook Eline, zij was vaak weg om foto's en filmpjes te maken in de andere klassen.
Dit was een hele goede leerschool voor de volgende twee sessies. We pakten de problemen aan en vonden een oplossing. Eline bleef bij de opstart van het spel iets langer tot alle groepjes aan het werk waren. We controleerden regelmatig of opdrachtfiches begrepen waren.

Tijdens de uitvoering nam ik eerder de leiding. Ik nam het woord tijdens de inleiding en legde de spelregels uit. Het was dan ook fijn dat een van de juffen mij een compliment gaf voor mijn klashouden en instructie, hoewel ik de kinderen niet kenden.

Spelverloop
We basseerden ons op het spel 'Monopoly Junior'.
De leerlingen beginnen bij start. Om beurt dobbelen ze en verzetten hun groepspion met evenveel plaatsen als het aantal ogen op de dobbelsteen. Komen ze met hun pion op een straat, dan gaan ze naar het bijhorende deeldomein waar ze een opdracht uitvoeren. 
Komen ze op “kans”, dan trekken ze een kaart die hen zegt naar welk deeldomein ze moeten.
Komen ze op een station dan dobbelen ze een tweede keer.
Komen ze op “de snackbar” dan gaan ze naar een deeldomein naar keuze. 
Per uitgevoerde opdracht krijgen de leerlingen €5 monopolygeld. Ze hebben ook kans op €2 zakgeld.
Wie aan het einde van het spel het meeste geld verdiend heeft, is de winnaar.


We integreerden 5 deeldomeinen in ons spel: muziek, muzisch taalgebruik, dans en drama en media. Van elk deeldomein waren er evenveel opdrachten als vakjes. Dat wil zeggen, voor muziek vier, voor dans en drama samen zes, voor media twee en voor muzisch taalgebruik ook vier.


Uit de reflectie met de kinderen bleek dat ze voornamelijk actief wouden bezig zijn. muzisch taalgebruik sloeg daarom minder aan. Deze hoek vonden ze eerder saai in tegenstelling tot media, dit vonden ze de leukste hoek.